Üniversite Öncesi Hazırlık Dönemi Karakalem Çizimleri

Her insanın kendisini ifade ediş biçimleri farklıdır. Kimisi kelimelerle, kimisi müzikle. Kimisi de benim gibi resimlerle ifade eder. Aklımdakileri anlatabilmek için kendimi bildim bileli sürekli çizerim. Resmin Anlatım Gücü yazımda deneyimlerimi ve düşüncelerimi resimlerle anlattığım ve analojisini yaptığım çalışmalarımı görebilirsiniz.

Ayrıca, dinlendirici ve rahatlatıcı bir hobi olmuştur benim için her zaman. Özellikle orta okul ve lise yıllarımda devamlı ders kitaplarını karalardım.

Üniversite zamanına kadar çizim alanında herhangi bir eğitim görmedim. İyi gözlemleyen ve 3 boyutlu nesneleri çabuk kavrayan becerim sayesinde belirli bir seviyeye kadar kendimi geliştirebildim. Yetenek sınavlarına hazırlık için lise sonda hafta sonları yarım gün gittiğim çizim kursunun, hem sınavlara hazırlanmak, hem de elimi geliştirmek anlamında bana katkısı büyüktür.

Bu amaçla; 2003-2004 yıllarında üniversite hazırlık dönemimde, hem eğitim sırasında hem de hobi olarak yaptığım çizimleri, yetenek sınavlarına hazırlanmayı düşünen genç adaylara bir nevi yol gösterebilmek, neler ve nasıl çizerek hazırlandığımı anlatmak ve kendilerini kıyaslayabilmeleri için 4 başlık altında grupladım. Web sitemin Çalışmalarım/Work linkinde de üniversite sonrası hobi olarak sürdürdüğüm çalışmalarımın tamamını görebilirsiniz.

Belirtmek isterim ki, bu dönemdeki çizimlerim başarılı olsalar da eğitim süreci dönemindeki çizimler olduğundan hatalı yönleri olabilir. Ancak ne şekilde çalışılması gerektiğini ve neler çizilmesi gerektiğini anlatması açısından özellikle eğitim sürecindeki öğrenciler için iyi birer referanslardır. Sizler gibi bu süreci yaşayan, devamında da meslek halinde sürdürebilen bir tasarımcının gelişim sürecini paylaşmanın faydalı olacağını düşünüyorum.

1.El ve Ayak Çizimleri

Çizim açısından oldukça zor bir yapıda olan el ve ayak formu, üzerine gidildikçe pek çok karmaşık çizimlere hakim olabilmeyi zamanla beraberinde getirir. Hem çizimlerden faydalanarak hem de kendi elime bakarak yaptığım çizim çalışmalarını aşağıda görebilirsiniz. Farklı duruşlar, obje tutan pozisyonlar gibi pek çok kompozisyon oluşturmak mümkün. Her pozun birbirinden farklı olması çalışma monotonluğunu azalttığı gibi çizim kabiliyetini de artıracaktır.

ilk 7 karakalem çalışmasını Hogarth resimlerine bakarak çizdim. Abartılı anatomi yapısı, formları kavramayı kolaylaştırmaktadır. Diğer karakalem çalışmalarını ise o duruşu yapan gerçek modellere ve kendi elime bakarak çizdim.

Faydası Ne oldu?

Öğrenim sürecinde sürekli el ve ayak çizimleri yapmış olmamın bana getirisi, aşağıdaki gibi 3 farklı karakalem karakter çizimlerinin duruşlarına, perspektiflerine ve açılarına uyacak şekilde el ve ayak detaylarını çok daha kolay ve doğru bir şekilde çizmemi sağlaması olmuştur.

Ayrıca; ‘el ve ayak formu, üzerine gidildikçe pek çok karmaşık çizimlere hakim olabilmeyi zamanla beraberinde getirir.‘ diye belirtmiştim. Yine bu çalışmalar sayesinde aşağıdaki gibi figür ve karakter çalışmalarının oran-orantılarını daha kolay oluşturabilir hale geldim.

2.Hayalgücünden Perspektif Mekan ve Figür Çizimleri

Çizmekten en çok keyif aldığım süreçlerden biridir. Bu çizimlerdeki amaç 50×70 kağıda genelde 3 saat içerisinde verilen bir konuyu perspektifi doğru, alan derinliği oluşturulabilmiş, orantılı bir kompozisyonla ve de doğal hareketler ile çizebilmektir. Akıldan çizimler genelde eğitimin son safhasıdır. Çünkü bunları yapabilmek için zihnimizi görsel objelerle önceden doldurmalıyız. Bu karakalem çalışmalarının hepsini 50×70 kağıda akıldan çizdim. Zindan, T-Rex ve Metro çizimi yaklaşık 6 saat sürdü. Fil çizimi ise 3.5 saat kadar vaktimi almıştı.

Faydası Ne oldu?

Öğrenim sürecinde sürekli hayal gücünden (yani bir yere bakmadan) perspektif mekan ve kompozisyon çizimleri yapmamın bana getirisi, aşağıdaki çalışmalar gibi zihnimdeki fikirleri ve şekilleri doğru bir şekilde kağıt üzerine aktarmamı sağlaması olmuştur. Bu antremanları 50×70 ebatında yapmış olmam, birbirinden farklı kağıt ölçülerine hakim olmamı kolaylaştırmıştır.

Özellikle doğru perspektif bilgisi, 3. örnekteki okul projem gibi ürünleri kolaylıkla çizebilmek için şart. Hayal gücünden çizim yapmaya ne kadar alışıksanız, fikirlerinizi o kadar kolay kağıda dökebilirsiniz.

3.Gerçek Nesnelerle Oluşturulan Kompozisyon Çizimleri

Gerçek nesneye bakarak çizebilmek, başka bir resme bakarak çizim yapmaktan daha zordur. Bir resmi birebir kopya ederek teknik öğrenilebilir. Ama gerçek nesnelere bakarak gördüğümüzü öğrendiğimiz teknik ile çizime aktarmaya çalışmadan olmaz. Ancak bu şekilde hayal gücümüzü geliştirebilir ve ışık, gölge tonlamalarını zihnimizden yapabilir hale gelebiliriz. Aşağıdaki karakalem çalışmalarını temin ettiğim nesnelere karşıdan bakarak çizdim. Gazete ve matkap resmi 50×70 ölçüsünde olup, diğer resimler 35×50 ölçüsündedir.

Faydası Ne oldu?

Öğrenim sürecinde gerçek nesnelerden oluşturduğum kompozisyonlara bakarak çizim yapmamın bana getirisi, çizimlere gerçekçilik katacak güzel detayları ekleyebilmem için görsel hafızamı geliştirmemi sağlamış oldu. Bu sayede aşağıdaki karakalem çizimlerini hayal gücümden kolaylıkla çizebilir hale geldim.

4.Boş Zaman Çizimleri

Eğitimden kalan zamanda, zihnimi rahatlatmak amacıyla kartpostallara, oyun dergilerine ve Hogarth resimlerine bakarak 35×50 ölçüsünde yaptığım karakalem çalışmaları.

Öğrenim sürecinde pek çok teknik, yorum ve yönlendirme ile karşılaşırsınız. Bir sınıftaki öğrenciler aynı dersleri aynı hocadan alsa bile, o öğrencilerin çizim tarzları yine de farklı olacaktır. Çünkü karakter gibi herkesin kendine ait bir tarzı vardır. Eğitimde önemli olan, temeli sağlam kurmak ve tarzınızı bu sağlam temeller üzerinde oluşturmak. Bu da, öğrenilenlerin sürekli uygulanmasıyla mümkündür.

 

Faydası Ne oldu?

Kendimi bildim bileli iyi kötü hobi olarak hep çizerim. Bir sonraki çalışmamda önceki yapamadığım detayları çözmeye çalışırım. Bu uğraşılarım beni aşağıdaki çizimleri yapabilir hale getirdi.

Son söz;

Deneyimlerimi paylaşmak adına 4 başlık altında derlediğim karakalem çalışmalarımın, öğrenim sürecinde karakalem tekniğinin hangi aşamalardan geçerek gelişebileceğini gösterdiğini düşünüyorum. Özellikle oran orantıyı, derinlik algısını ve perspektifi kağıt üzerinde iyi oturtabilmek için 50×70 ya da benzer ölçüdeki büyük kağıtlara çalışmak, kağıt üzerindeki hakimiyetinizi ciddi şekilde geliştirmekte. Ayrıca yetenek sınavlarına hazırlanmak için de bu ölçülerde çalışmak zorundasınız. Karakalem çizim teknikleri ve yetenek sınavları hakkında daha detaylı bilgiler için karakalem çizim teknikleri hakkında en çok sorulan sorular konu başlıklı yazımı okumanızı tavsiye ederim. Çok daha iyilerini yapabilmeniz dileğiyle.